3 mars 2010

Modellen - Emma Sjöberg-Wiklund


Foto: Emma Norèn
Emma Wiklund, mer känd som Sjöberg, är en härlig personlighet. Man förstår snabbt att hon har bott och jobbat utomlands, eftersom hon visar en öppenhet och värme. Jag kommer ihåg Emma från Arlas kampanj för minimjölk 1991 och även från "Too Funky", musikvideon med George Michael. Emma har jobbat som modell för många av dem stora modehusen internationellt som Versace och Lanvin. Sjöberg har även jobbat som programledare för TV-programmet Baby Boom på TV4 Plus. Idag jobbar hon på Lindex som Fashion and Consumer Advisor. Emma är gift med journalisten Hans Wiklund och dem har barnen Tyra och Elis tillsammans. Jag träffade Emma senast i februari på Fashion Week by Berns i Stockholm. Här kommer en liten kort intervju med söta Sjöberg.

Jag börjar alltid med att fråga, vilket är ditt stjärntecken?
Jungfru.
Tycker du att ditt tecken stämmer in på dig?
I vissa fall, ja. Kommer tex alltid i tid och gillar att jobba.
Under alla dina år som modell, vad tycker du har varit ditt signum?
Det måste ha varit min androgyna, något hårda pojklook som jag hade i början av 90-talet och att jag kunde hoppa bra framför kameran.
Vad i din garderob kan du ej vara utan och varför?
Mina kashmirtröjor och svarta Acne boots.
Om du bara får välja en modedesigner, vem skulle det vara?
Karl Lagerfeld, för han kan göra allt.
Hur skiljer sig Paris från Sverige rent modemässigt?
I Paris tar modet enormt mycket plats och tas på ett större allvar generellt i samhället. Modet ”sitter i väggarna”. Stilmässigt är staden mera klassisk än Stockholm.
Stil, vad är det för dig?
Att hitta det som gör dig unik och bekväm. Inte att slaviskt följa trender utan att hitta sin egen stil, vilket inte alltid är så lätt.
Vilka råd kommer du ge dina barn när det kommer till kläder och mode?
Klä dig som du vill, men se till att du inte fryser…
Vilken visning tyckte du bäst om på Fashion Week by Berns för hösten 2010? Och varför?
Av dem jag såg var Acnes preview underbar. Ville ha allt. Sen hörde jag att Hope hade en fin visning, men den såg jag tyvärr inte.

Inga kommentarer :