31 oktober 2009

Cay Bond - Passionerad Trendanalytiker


Bildkälla: www.caybond.com
Trendanalytikern Cay Bond är en stark och passionerad kvinna, känns så där härligt osvensk. Kanske inte så konstigt eftersom hon har sitt andra hem i Paris. På sitt CV kan hon skriva, trendanalytiker, journalist och författare till böckerna "Bordel de mode: kläder som kultur och personligt uttryck", "På modet: ny svensk kläddesign" och "Drottning Silvias festklänningar: och de kungliga smyckena". Cay lanserade tidningen CLIC och hon var även med och startade programmet Modemaffian som gick på TV4. Efter ett trevligt lunchmöte med Cay i Stockholm, frågade jag henne om jag fick göra en intervju med henne och hon sa ja.

Min första fråga som jag alltid ställer är, vilket stjärntecken är du och tycker du att du är typiskt ditt tecken?
Vattuman. Det lär vara att man är nyfiken, självständig och öppen för förändringar.
Du arbetade många år för trendbyrån Promostyl. Hur kom det sig att du började arbeta för dem?
Jag blev “headhuntad”.
När du jobbade för Promostyl, hur såg en dag ut för dig på jobbet?
På huvudkontoret i Paris under en vecka: Utvecklingsmöten med olika avdelningsansvariga. Diskussionsmöten med Promostylrepresentanter från hela världen. Bevakning av senaste kulturhändelser. I Stockholm: Morgonföredrag som jag själv arrangerat i någon seminarielokal. Kundlunch. Kundmöte o diskussion kring trendböcker. Kundmöte o konsultation för produktutveckling. Samtal med Pariskontoret.
Om man vill arbeta som trendexpert, vad krävs då?
För att klara en trendanalys behöver man en komposition av olika kunskaper helst akademisk. Själv har jag journalistik och språk som grund. Engelska, Franska, Tyska. Samt allmänbildning i konst och kultur. Och naturligtvis Modehistoria. Idag finns Modevetenskap på Stockholms Universitet som man kan komplettera med om man redan är journalist eller läst andra allmänbildande ämnen.
Studerade du mode?
Nej, på 60-talet fanns ingen akademisk modeutbildning. Däremot läste jag en allmänbildande grundkurs på Sorbonne i Paris. Som modejournalistiken har sedan tillfört många års research och träning i ämnet.
Idag arbetar du bland annat som modeexpert på TV4. Berätta gärna lite om det.
När TV4 startade blev jag engagerad att starta ett nytt stilbildande modeprogram. Tillsammans med en kreativ redaktion arbetade vi fram MODEMAFFIAN på det anrika produktionsbolaget MEKANO, där många av dagens kända reklamfilmkillar började och som vi då hade som redigerare. Det blev en succé och föregångare för många tvprogram vi ser idag. Tyvärr lades programmet ner efter ett par år av klassiska sparskäl. När TV4/Nyhetsmorgon sedan startade bad man mig bli deras modexpert och rapportör och så har det rullat på. TV och media har blivit en passion eftersom det ligger så nära mottagaren.
Vilka andra roliga jobb gör du idag? Uppdragsgivare?
Håller på med ett nytt bokprojekt. Skriver artiklar för tidskriften Form. Gör trendanalyser för olika företag och nya projekt. Föreläser om mode, senast på Umeå Fashion Weekend. Deltar i olika designforum, senast på Designboost i Malmö och den 9 december på Fashion Summit i Köpenhamn. Kommer till våren att sitta i TV4 redaktionen för Kronprinsessan Victorias bröllop och kommer att bevaka och rapportera det som har med mode och designkultur att göra.
Vilken relation har du till Paris?
Det är min andra hemstad och en gigantisk inspirationskälla. Det är ju dessutom där modets historia grundades.
Som trendexpert måste man ju hålla sig uppdaterad hela tiden. Hur gör du?
Ja, men det gäller att lära sig vad som är värt att bevaka. Konst och kulturscener är självskrivna. Jag reser mycket och vill helst se och uppleva och möta med mina egna sinnen. Jag läser mycket facklitteratur och vissa facktidningar inom mode, konst och design, marknad o arkitektur. Dagstidningar som DN, SvD, Libération, Int Herald Tribune samt ytterligare andra när jag reser. Följer svenska mode & design tidningar ; Elle & Elle Interiör, DV, Femina, Plaza, Rodeo, M. Utländska: Vogue NY, Vogue Paris, Vogue London, Vogue Milano, Elle Paris, Madame Figaro, AD, Vogue Living. Andra: Filter, Vi, Focus, Resumé, Monocle. Websidor som handlar om filmproduktion, teater, konst, mode (många internationella designers) och sedan 1990 inte minst sidor om miljö och materialforskning, social conduct och fair trade. Det blir en hel del, men det ingår i min forskning.
Hur skiljer sig svenskt mode från resten av Europa och världen?
Det gör det inte. Möjligtvis konceptuellt i uppbyggandet av en kollektion av klimatskäl. Vill vi så skulle vi kunna mäta oss med övriga modevärlden och ingå i den.
Vad kan du ej vara utan i din garderob?
Skor och cashmere.

Inga kommentarer :